images (2)

شرکت نشر الکترونیک ایران اپراتور خدمات تلویزیونی مبتنی بر اینترنت IPTV شد

در مراسمی که عصر روز سه‌شنبه پنجم بهمن ۹۵ در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و با حضور عبدالعلی علی عسکری، رئیس سازمان رسانه ملی و جمعی از معاونان وی با مدیران عامل اپراتورهای دریافت کننده پروانه برگزار شد، شرکت نشر الکترونیک ایران پروانه راه‌اندازی و بهره‌برداری تلویزیون تعاملی را از سازمان صداوسیما دریافت کرد.
در این پروانه که به امضای رضا قدیمی، معاون فضای مجازی سازمان صداو سیما رسیده و محمدعلی خطیبی، مدیرعامل نشر الکترونیک ایران آن را دریافت کرد، مجوز فعالیت در حوزه خدمات تلویزیونی مبتنی بر پروتکل اینترنتی IPTV در دوره اول شامل آماده‌سازی زیرساخت، آزمودن و بهره‌برداری به شرکت نشر الکترونیک ایران اعطا شده است.
نشر الکترونیک ایران از شرکتهای زیر مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است که طی فراخوان عمومی انتخاب اپراتورهای ارائه این سرویس، مورد ارزیابی و انتخاب قرار گرفته است و در آینده نزدیک با ارائه اپلیکیشن تلویزیون تعاملی خود با نام تجاری “شمیم” این امکان را در اختیار تمامی علاقه‌مندان قرار می‌دهد تا مجموعه گسترده‌ای از محتوای صوتی و تصویری، اعم از پخش زنده و آرشیو کلیه ی برنامه‌های صداوسیما، برنامه های تولیدی این شرکت، شبکه نمایش خانگی، پخش آنلاین برنامه‌های سینمایی، فرهنگی، هنری و… با قابلیت‌هایی مانند توقف و عقب کشیدن پخش برنامه‌های زنده، ضبط برنامه‌های زنده، طبقه‌بندی محتوا و کنترل دسترسی به آنها و … را از طریق اینترنت و توسط تلویزیون های هوشمند یا گیرنده های ست تاپ باکس و سایر ابزار های متصل به شبکه دریافت کنند.
تلویزیون سنتی به معنای پخش یکطرفه و انتشار یکسویه اطلاعات است؛ اما ترکیب پخش تصاویر تلویزیونی با اینترنت فرصت تجربیات بسیار تعاملی تری را فراهم می کند که روند تبادل اطلاعات دوسویه است و می توان انتظار مشارکت بیشتر بیننده ها را در برنامه ها داشت. به جای اینکه مجری برنامه با چندین نفر از تماشاچی های حاضر در استودیو صحبت کند، می تواند با هزاران یا میلیون ها تماشاچی ارتباط برقرار کند که از طریق اینترنت برنامه را تماشا می کنند و قطعا به سرعت واکنش و نظر خواهند داد. مجری می تواند سوالی بپرسد و یک دقیقه بعد پاسخ آن را دریافت کند یا اینکه به طور مثال مسابقه فوتبال را از زاویه دوربینی که خود مخاطب خواسته بتواند مشاهده کند.
در سیستم تلویزیونی تعاملی که بر بستر شبکه IP پیاده سازی می شود، مخاطب می تواند مثلا از یک بانک فیلم، برنامه ای دلخواه را انتخاب و آن را در زمان مورد نظر خود، مشاهده و در واقع زمان تماشای برنامه مورد نظر خود را مدیریت کند.
همچنین این سرویس بستری جذاب برای ارائه سرویس های بازی، ویدئو، متن، عکس، فیلم، سرویس خبر و سینما، خدمات نوین مالی از جمله پرداخت قبوض و انتقال وجوه، پخش زنده برنامه های مذهبی و  فرهنگی همچون کنسرت و تئاتر و برنامه های نمایشگاه ها و… در فضای مجازی کشور است و گام مهمی در توسعه ماموریت رسانه ملی و بهره مندی مخاطبین از صوت و تصویر فراگیر به حساب می آید.
شرکت نشر الکترونیک ایران امیدوار است با رویکرد جدید بوجود آمده در فضای مجازی، شاهد همگرایی و هم افزایی رسانه ای و تاثیر گذاری در فضای مجازی باشیم و با ایجاد این بازار محتوا، با ارائه خدمات جذاب و اثر گذار تلویزیون تعاملی، ضریب نفوذ رسانه در کشور افزایش و شاهد روند رو به رشد انتشار محتوای سالم در عرصه فضای مجازی در کشور باشیم.

IPTV چیست و تعاملی بودن تلویزیون به چه معناست؟              
IPTV (Internet protocol Television) در اصطلاح به معنی تلویزیون اینترنتی (تعاملی) میباشد که مخاطبان را قادر می‌کند با خریداری و اتصال یک دستگاه “ست تاپ باکس” به دستگاه تلویزیون خود و پرداخت حق اشتراک ماهانه، در نحوه اجرای برنامه‌ها دخالت داشته و از خدماتی مانند دسترسی به آرشیو فیلم‌ها و سریال‌ها، پخش کانال های زنده تلویزیونی و ویدیوهای خانگی، موسیقی، پخش زنده، خرید اینترنتی، بازی آنلاین، بانک آنلاین و غیره بهره‌مند شوند.     
تلویزیون سنتی به معنای پخش یکطرفه و انتشار یکسویه اطلاعات است؛ بیننده هر آنچه پخش میشود را بدون اینکه بتواند در آن نقشی داشته باشد تنها میتواند تماشا کند. اما در تلویزیون اینترنتی (تعاملی)، در اجرای برنامه تماشاگران میتوانند دخیل باشند و به صورت لحظه ای و آنلاین نظر داده، رای دهند و یا خواسته و پرسش و… خود را مطرح کنند و به جای اینکه مجری برنامه ها با چندین نفر از تماشاچی های حاضر در استودیو صحبت کنند، می توانند با هزاران یا میلیون ها تماشاچی ارتباط برقرار کرده و مثلا مجری می تواند سوالی بپرسد و یک دقیقه بعد پاسخ آن را از هزاران یا بعضا میلیون ها تماشاگر در سراسر دنیا دریافت کند و به همین دلیل می توان انتظار مشارکت بیشتر بیننده ها را در برنامه ها داشت.

در تلویزیون اینترنتی کاربران میتوانند به بانک اطلاعاتی شبکه مورد نظر دسترسی داشته و هر کاربری خود تعیین کند که چه چیزی را چگونه می خواهد ببیند. به طور مثال این قابلیت را به فرد می‌دهد تا در میان فیلم‌ ها به جستجو پرداخته و فیلم مورد نظر خود را آنلاین انتخاب کند. فیلمی که فرد آنرا انتخاب کرده ‌است به سرعت بر روی تلویزیون وی اجرا می‌شود. و یا کاربر می تواند زمان پخش یک برنامه را تغییر داده، یا برنامه دلخواه خود را رزرو کند و بعد با پیغامی که داده می شود از زمان پخش آن برنامه باخبر شود و یا اینکه کاری کند که برنامه به طور خودکار برای او ذخیره شود. یکی از مزایای دیگر آن قابلیت داشتن ضبط فوری برنامه های متعدد است؛ تلویزیون اینترنتی مشاهده تصویر در تصویر را امکان پذیر می کند. در قابلیت تصویر در تصویر، فرد می‌تواند بدون خارج شدن از کانال فعلی به «گشت و گذار در بقیه کانال‌ها» بپردازد و به سرعت و بدون تأخیر کانال‌ها را تعویض کند که این مسئله مزیت بزرگی محسوب می‌شود چرا که در انواع دیگر خدمات پهنای باند دیجیتال تعویض کانال‌های تلویزیونی با تأخیر اندکی صورت می‌گیرد.
همینطور بیننده به طور مثال در هنگام مشاهده یک مسابقه فوتبال می‌تواند آمار مربوط به هر بازیکن فوتبال را مشاهده و یا حتی در مواردی زاویه دوربین پخش مسابقه را خودش تغییر دهد. یا گزارشگر مسابقه را به دلخواه خود انتخاب کند.
بینندگان تلویزیون اینترنتی، کنترل کامل بر روی قابلیت هایی چون برگشت، ارسال سریع، توقف و ادامه برنامه ها را خواهند داشت؛ همچنین می توانند از تلفن همراه یا رایانه برای برنامه ریزی از راه دور IPTV استفاده کنند. به عنوان مثال اگر دیرهنگام به خانه باز می گردند می توانند با استفاده از دستگاه خود از راه دور دستگاه IPTV را برای ضبط برنامه مورد علاقه خود تنظیم کنند. حتی کاربر می‌تواند زمانی که درمنزل حضور ندارد تنظیمات لازم را برای فرزندان خود انجام دهد و برای مثال یک برنامه مستند در ورد مدرسه را برای آنان نمایش دهد.
سفارشات خرید اجناس، موسیقی و… از دیگر قسمت های تلویزیون اینترنتی به حساب می آید که باعث افزایش پویایی این فناوری جدید شده است. تعدادی از مهمترین سرویس‌های تعاملی موجود در این حوزه شامل محتوای درخواستی (موسیقی، ویدئو و صدا)، اخبار اختصاصی، خرید تلویزیونی، بازی تلویزیونی و تحت شبکه، تبلیغات بر اساس سلیقه بیننده، سیستم هشدار، تلتکست دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی و سرویسهای متنوع دیگری است که بر اساس نوع کاربران و بازار هدف محصول مورد نظر قرار می‌گیرد.

در این سیستم، اطلاعات نه تنها از مرکز پخش به بیننده میرسد، بلکه اطلاعاتى نیز از سوى بیننده به مرکز پخش باز مى گردد. با این روش هر شبکه تلویزیون اینترنتی میتواند اطلاعات هر کاربر را داشته و بر اساس سلیقه، علاقه، تخصص و فضای فکری هر بیننده، محتوای مخصوص به او را ارائه کند.
تلویزیون تعاملی را نه تنها می توان ترکیبی ساکن از دستگاه پخش تلویزیون زنده، پخش ویدئو، ضبط صوت، رادیو، کامپیوتر، کنسول بازی، تلفن، دفتر تلفن، زنگ بیدار کننده از خواب، ساعت، تقویم ، ماشین حساب، مرکز خرید خانگی، مرکز اطلاع رسانی هواشناسی، بورس و غیره دانست، بلکه در آینده ای نه چندان دور تلویزیون تعاملی مدیریت خانه و خانه داری را بر عهده خواهد گرفت و کارهایی از قبیل کنترل چراغها، پرده ها، باز و بسته کردن پنجره ها، دما و برودت اتاق و … را انجام خواهد داد. از این طریق گذار به خانه های هوشمند در آینده نزدیک هموار خواهد شد.
بجز استفاده های خانگی، استفاده دیگر تلویزیون تعاملی در هتل و هتلداری می باشد و ارائه انواع سرویسهای الکترونیکی هتلداری توسط تلویزیون درون اتاقها امکانپذیر خواهد شد.

* مجموعه ای از قابلیتهای تلویزیون اینترنتی:

پخش شبکه‌هاي تلويزيوني Live TV: میتوانید شبکه‌هاي تلويزيوني مورد علاقه را مشاهده و اگر دوست داشتيد آن را متوقف و در زمان دلخواه تماشا کنيد.
جابجايي زمان  Time Shift: با اين ويژگي مي‌توانيد به برنامه‌هايي که زمان ديدن آن‌ها سپري شده است، مجدداً دستور نمايش دهيد. از آنجايي که سيستم بطور خودکار برنامه‌ها را ذخيره مي‌كند کاربران قادر خواهند بود تا به برنامه‌هايي که فرصت ديدن آن‌ها را نداشته‌اند، دسترسي مجدد يابند. شما مي‌توانيد برنامه‌هاي پخش شده را تا هفت روز قبل انتخاب و تماشا کنيد.
برنامه تلويزيوني درخواستي Catch-Up TV: با اين برنامه کاربران مي‌توانند برنامه‌هايي را که ممکن است از دست داده‌اند را تماشا کنند. از آنجا که سيستم بطور خودکار برنامه‌ها را ذخيره مي‌کند، کاربران مي‌توانند به برنامه‌هايي که از دست داده‌اند، دسترسي داشته باشند.
ضبط شخصي برنامه PVR: با ضبط ويديوي شخصي (PVR)، کاربران مي‌توانند برنامه‌هاي مورد علاقه‌شان را ضبط و در فرصت مناسب تماشا کنند.
خريد تلويزيوني TV Shopping: از طريق شبکه منحصر بفرد خريد تلويزيوني، کاربران مي‌توانند خريدشان را از بين سبد محصولات بسيار متنوع انتخاب و از طريق تلويزيون خريداري کنند.
پرداخت لحظه‌اي  iPPV: با ويژگي پرداخت لحظه‌اي هر تماشا (iPPV) مشترکان مي‌توانند برنامه خاصي از کانال را تماشا کنند حتي اگر مشترک آن کانال نباشند. کاربران مي‌توانند از ويژگي اين سرويس براي خريد و استفاده تنها براي برنامه انتخاب شده هزينه بپردازند.
نظارت والدين Control Parental: مي‌توان برنامه‌هاي ارائه شده را مديريت کرد. براي مثال برخي فيلم‌ها براي کودکان مناسب نيست، در صورت نياز مي‌توانيد دسترسي آنان را مديريت کنيد.
خدمات پزشکي Health TV: اطلاعات بهداشتي، پزشکي و درماني. شما مي‌توانيد با استفاده از اين امکان با جديدترين اخبار پزشکي، درماني و يافته‌هاي روز دنيا درباره سلامتي آشنا شويد.
خريد بليت TV Ticketing: ارايه انواع بليت‌هاي مسافرتي، سينما و تئاتر، مراکز ورزشي و تفريحي و …
خدمات کتابخانه‌يي TV Library: دسترسي به کليه کتابخانه‌ها، دايره‌المعارف‌ها و بنگاه‌هاي تحقيقاتي و ارايه خدمات متنوع.
دنياي تصوير و صدا VOD & AOD: مي‌توانيد فيلم، سريال، موسيقي و ديگر محصولات صوتي و تصويري مورد علاقه را انتخاب و مشاهده کنيد.
اطلاع‌رساني Walled Garden: آخرين اطلاعات آب و هوايي، ترافيک، ورزش، خبر و ….
پنجره کودک  Channel Thematic: ايجاد و ارائه بسته‌هاي موضوعي هم‌چون کودک، نوجوان، خانواده، فيلم، سريال و … براساس نظر شما…
بازي Game TV: از ميان بازي‌هاي جذاب پيشنهادي مي‌توانيد بازي مورد علاقه خود را انتخاب و به‌صورت انفرادي، چند نفره و يا گروهي بازي کنيد. تصوير در تصوير PIP: با استفاده از ويژگي تصوير در تصوير (PIP)، مشترکان مي‌توانند همزمان چندین شبکه را تماشا کنند.
پنجره آموزشي TV Learning: از جمله مسائل آموزشي تعامل دوسويه با دانشجو است که شبکه با امکاناتي نو کمک مي کند بدون صرف زمان در کلاس حاضر شده و امتحان را برگزار کنيد.
خدمات بانکي TV Banking: دسترسي به خدمات بانکداري الکترونيک همچون انتقال وجه خريد کالا و خدمات، پرداخت قبوض، دريافت صورتحساب…
خدمات مطبوعاتي TV Newspaper: دسترسي به کليه کتابخانه‌ها، دايره‌المعارف‌ها و بنگاه‌هاي تحقيقاتي و ارايه خدمات متنوع.
خدمات آگهي، نيازمندي TV Yellow Page: دسترسي به اطلاعات مربوط به آگهي با موضوعات مختلفي چون بيمه، خودرو، لوازم خانگي، فناوري اطلاعات، ساختمان، آموزشگاه و … است.